Działania neuropsychologa skierowane są głównie do osób z organicznym uszkodzeniem mózgu, najczęściej w przypadku:
- udaru mózgu
- zaburzeń afatycznych (mowy)
- urazów czaszkowo-mózgowych
- choroby Alzheimera
- choroby Parkinsona
- stwardnienia rozsianego
- stanów po operacjach neurochirurgicznych
Diagnoza nie ogranicza się jednak tylko do powyższych przypadków. Zapraszamy wszystkie osoby, które czują, że mają kłopoty z pamięcią, nie mogą się skoncentrować, czują się rozproszone i nie mogą zebrać myśli.
Do diagnozy zaburzeń funkcji poznawczych służą testy psychologiczne. Do rehabilitacji neuropsychologicznej służą ćwiczenia poznawcze.
Typologia ćwiczeń poznawczych
Mowa i funkcje językowe
I. Aktualizacja słów
- łączenie słów, które często występują razem
- nazywanie przedmiotów
- kategoryzowanie (segregowanie według kategorii)
- kończenie wypowiedzi (związków frazeologicznych, zdań, przysłów)
- dopisywanie skojarzeń, określeń
- nazywanie w odpowiedzi na pytanie
Zadaniem tych ćwiczeń jest usprawnienie umiejętności wydobycia wyrazów z pamięci.
II. Czytanie ze zrozumieniem
- wyszukiwanie błędów w tekście
- dobór ilustracji do przeczytanego słowa
- odpowiadanie na pytania dotyczące przeczytanego tekstu
- wyszukiwanie niepasującego słowa lub zdania
- uzupełnianie tekstów wymagające ich zrozumienia
- ocena, czy wyrazy lub zdania mają wspólne znaczenia
- dopasowanie związków frazeologicznych i przenośni do ich wyjaśnień
- Ćwiczenia te pomagają w rozwijaniu rozumienia tekstów, zdań i pojedynczych słów przeczytanych samodzielnie.
III. Pisanie i tworzenie zdań
- opisywanie wskazanych wydarzeń, osób, ilustracji
- dopisywanie określeń, pisanie nazw, uzupełnianie zdań
- Przekształcanie formy zdań
- układanie zdań z rozsypanki wyrazów
- Uzupełnianie zdań odpowiednią formą gramatyczną wyrazu
IV. Ekspresja oralna
- wszystkie wymienione wyżej ćwiczenia wykonywane na głos
- podawanie przykładowych tematów rozmowy
- Zachęcanie do swobodnej wypowiedzi
Uwaga
- zaznaczanie bodźców według podanej zasady
- zaznaczanie określonych bodźców spośród wielu podobnych
- uzupełnianie braków w sekwencji bodźców
- szeregowanie bodźców
- znajdowanie różnic
- liczenie bodźców
Pamięć
- zapamiętywanie układu bodźców i odtwarzanie go
- tworzenie i zapamiętywanie list
- zapamiętywanie słów według kategorii
- odtwarzanie materiału po odroczeniu
- odtwarzanie z pamięci materiału słownego i wzrokowego
Funkcje wzrokowo – przestrzenne
- rysowanie według instrukcji opisującej rozmieszczenie przedmiotów
- Rysowanie podanych ksztaltów
- Zadania werbalne, w których prawidłowe wykonanie wymaga przeczytania wszystkich wyrazów i zdań
- Uzupełnianie braków w kształtach
Poniżej CV Pani Mgr Ewa Gadocha-Cios – diagnoza i rehabilitacja neuropsychologiczna.
Ukończyła studia psychologiczne na wydziale filozoficznym Uniwersytetu Jagiellońskiego w 2011 roku, w ramach których zrealizowała specjalistyczne zajęcia teoretyczne i praktyczne i złożyła przed komisją egzamin specjalizacyjny w zakresie psychologii sądowej. W trakcie pięcioletnich studiów ukończyła między innymi następujące kursy z dziedziny neuropsychologii:
- Biologiczne mechanizmy zachowania – Anatomia Funkcjonalna mózgu
- Biologiczne mechanizmy zachowania – Mózgowe mechanizmy funkcji psychicznych
- Psychologia procesów poznawczych
- Psychologia pamięci i uczenia
- Podstawy metodologii badań psychologicznych
W trakcie tych studiów odbyła również praktyki w zakładzie penitencjarnym przy ul. Montelupich w Krakowie.
W 2012 r. uczestniczyła w szkoleniu „Mózg a człowiek” Badanie i diagnoza neuropsychologiczna część 1 w wymiarze 25 godzin szkoleniowych oraz „Mózg a człowiek” Badanie i diagnoza neuropsychologiczna część 2 w wymiarze 20 godzin szkoleniowych.
W 2015 r. ukończyła studnia podyplomowe: Neuropsychologia kliniczna i diagnoza neuropsychologiczna w ujęcie praktycznym na Uniwersytecie SWPS w Katowiach.
Od 2012 r. prowadzę praktykę psychologiczną w Beskidzkim Zakładzie Leczniczo-Rehabilitacyjnym w Jaworzu, dodatkowo zdobywając wiedzę na konferencjach i szkoleniach z zakresu neuropsychologii.