Neuropsycholog
Neuropsycholog - CM Danea Bielsko-Biała
Działania neuropsychologa skierowane są głównie do osób z organicznym uszkodzeniem mózgu, najczęściej w przypadku:
- udaru mózgu
- zaburzeń afatycznych (mowy)
- urazów czaszkowo-mózgowych
- choroby Alzheimera
- choroby Parkinsona
- stwardnienia rozsianego
- stanów po operacjach neurochirurgicznych
Typologia ćwiczeń poznawczych
Mowa i funkcje językowe
I. Aktualizacja słów
- łączenie słów, które często występują razem
nazywanie przedmiotów - kategoryzowanie (segregowanie według kategorii)
- kończenie wypowiedzi (związków frazeologicznych, zdań, przysłów)
- dopisywanie skojarzeń, określeń
- nazywanie w odpowiedzi na pytanie
Zadaniem tych ćwiczeń jest usprawnienie umiejętności wydobycia wyrazów z pamięci.
II. Czytanie ze zrozumieniem
- wyszukiwanie błędów w tekście
- dobór ilustracji do przeczytanego słowa
- odpowiadanie na pytania dotyczące przeczytanego tekstu
- wyszukiwanie niepasującego słowa lub zdania
- uzupełnianie tekstów wymagające ich zrozumienia
- ocena, czy wyrazy lub zdania mają wspólne znaczenia
- dopasowanie związków frazeologicznych i przenośni do ich wyjaśnień
Ćwiczenia te pomagają w rozwijaniu rozumienia tekstów, zdań i pojedynczych słów przeczytanych samodzielnie.
III. Pisanie i tworzenie zdań
- opisywanie wskazanych wydarzeń, osób, ilustracji
- dopisywanie określeń, pisanie nazw, uzupełnianie zdań
- Przekształcanie formy zdań
- układanie zdań z rozsypanki wyrazów
- Uzupełnianie zdań odpowiednią formą gramatyczną wyrazu
IV. Ekspresja oralna
- wszystkie wymienione wyżej ćwiczenia wykonywane na głos
- podawanie przykładowych tematów rozmowy
Zachęcanie do swobodnej wypowiedzi
Uwaga
- zaznaczanie bodźców według podanej zasady
- zaznaczanie określonych bodźców spośród wielu podobnych
- uzupełnianie braków w sekwencji bodźców
- szeregowanie bodźców
- znajdowanie różnic
- liczenie bodźców
Pamięć
- zapamiętywanie układu bodźców i odtwarzanie go
- tworzenie i zapamiętywanie list
- zapamiętywanie słów według kategorii
- odtwarzanie materiału po odroczeniu
- odtwarzanie z pamięci materiału słownego i wzrokowego
Funkcje wzrokowo – przestrzenne
- rysowanie według instrukcji opisującej rozmieszczenie przedmiotów
- Rysowanie podanych ksztaltów
- Zadania werbalne, w których prawidłowe wykonanie wymaga przeczytania wszystkich wyrazów i zdań
- Uzupełnianie braków w kształtach